Schoonhoven - Lathum
12 augustus 2025 - Lathum, Nederland
Zaterdag 9 augustus gaan we richting Wijk bij Duurstede, een tocht van rond de 40 kilometer. We varen ongeveer 9 a 10 km per uur, dus reken maar uit. Bij Lexmond ligt natuurreservaat Luistenbuul waar een grappig bouwsel aan ons voorbij glijdt...
Er zit een grote stuw- en sluizencomplex bij het dorp Hagestein. We worden omgeleid middels een kanaal richting de sluis. in de oorspronkelijke Lek zijn 2 grote stuwen gebouwd. Even wat nader opgezocht en dit complex is onderdeel van twee andere complexen bij Driel en Amerongen. Ze werden gebouwd toen de Afsluitdijk klaar was en het nieuwe IJsselmeer via de de IJssel extra gevoed moesten worden met zoetwater. Deze drie complexen zijn dus onmisbaar in onze Nederlandse waterhuishouding. Ja ja, drie bommetjes en heel Nederland in rep en roer. Maar goed, bij de sluis hele leuke stewards, die graag een praatje maken, zich ook opwinden als bootjes aan de verkeerde kant van het water hun boot aanbinden aan de wachtsteiger; "straks komt er een binnenschip aan, worden ze helemaal geplet" foetert de vrouw, "kunnen ze dan niet lezen, staat er toch duidelijk op de borden" . Ze geeft het door via de walkie talkie... ben benieuwd of de slechtziende of analfabeten de baard eraf krijgen als ze straks in de sluis liggen. We varen door, steken het Amsterdam-Rijnkanaal nogmaals over en zijn in de haven van Wijk bij Duurstede aangekomen.
Gezellige haven, en de duurste tot nu toe. Nichie Jet woont ook in Wijk, dus Bernd en zij komen vanavond langs. Heel gezellig was het en we hebben het Vikingschip weer zien komen in de nacht. De buit hadden ze denk ik al binnen, we hebben er geen last van gehad. Ja, dit stadje heeft een waar Vikingschip. Ze schijnen in het verleden wel meerdere keren te maken hebben gehad met onze Europese noordelingen.
In de haven heel veel zwaluwen, er zaten twee jonkies op een touw heel dicht naast elkaar en 's morgens een aantal heerlijk kwetterend op de reling van de boot.
De volgende dag gaan we op weg naar Wageningen, nu dus op de Neder-Rijn, eerst nog door de sluis van Amerongen, wat echt een kopie is van de Hagestein sluis. Het wordt een warme dag, heerlijk om te varen. We zien voor het eerst nu ook koeien op een krib staan, erg grappig.
En zie daar, een voor mij bekend restaurant waar Lida en ik geluncht hebben tijdens onze Lange Afstand Wandeling 'Het Maarten van Rossumpad'. Nee, niet die van De Slimste Mens, maar een ridder uit een ver verleden. We zijn jaren geleden gestart in 's Hertogenbosch en al wandelend ook hier langs gelopen.
We stoppen in jachthaven VADA in Wageningen. De dieseltank wordt weer tot de nok gevuld, daar kunnen we dus mee thuis komen. Voor het eerst bevestigen we een wit laken aan de bimini als zonnedoek. Fijn, wat een genot. In de boot is het echt niet uit te houden en dan is het wel lekker dat je niet in de brandende zon hoeft te zitten op het dek.
Maandag 11 augustus gaan we vroeg op pad en zien een heerlijk rustige Neder-Rijn. Echt mooi, we genieten met volle teugen. Zien in de verte kasteel Doorwerth liggen verscholen achter de bomen. Rustig nadert de stad Arnhem. Eerst onder de Nelson Mandelabrug met een kunstwerk van Remy Zaugg de woorden Huizen - Wind - De Stroom - De Verte - Utopie - Indonesië - Boten - Zee - Blauwe Lucht. Later onder de John Frostbrug door. Bekende namen.
En dan zo ineens komt het, het begin van de Geldersche IJssel bij Westervoort. We maken een scherpe bocht en zitten weer op de woelige, onstuimige rivier... mijn rivier... heel wat anders dan de Neder-Rijn.
We hebben afgesproken met Robin, Isa en Yentl bij Jachthaven de Veerstal in Lathum. Daar is een mooi vakantieoord met huisjes, camping en strand, en heel veel water. Een gezellige boel is het, Siona sluit later aan bij het restaurant, die was weer gewoon aan het werk geweest.
Nog even na het eten naar de boot, spullen halen, de beide meiden wat aan het donderjagen en dan.. bril van Isa te water.. ja vindt die maar eens weer, Robin nog te water en een paar keer gedoken, maar je haalt daar niet eens de bodem, veel te diep. Ontzettend sneu, die zitten vandaag vast bij de opticien.















